Inzicht in betaalgedrag

Dieter Vekeman en Joannes Verbeke "Investeren in een goed en effectief debiteurenbeheer is crucialer dan ooit."

Het Gentse Risolto ontwikkelde een datagedreven softwareabonnement dat de communicatie met en het betaalgedrag van klanten analyseert. Artificiële intelligentie maakt het systeem ook proactief.

Wat doet Risolto? “Onze software is een schaalbaar platform voor facturatie- en debiteurenbeheer”, zegt medeoprichter Dieter Vekeman. “Het maakt gebruik van artificiële intelligentie en big data. Daardoor krijgen gebruikers meer inzicht in het effect van communicatie op het betaalgedrag van hun debiteuren. Dat moet uiteindelijk leiden tot een optimaal en kostenefficiënt invorderingsproces.”

Waar is Risolto actief? “Voorlopig zijn we alleen actief in de Benelux”, zegt Vekeman. “Onze gebruikers zijn erg divers. Het zijn hoofdzakelijk spelers uit de energiesector, de gezondheidszorg, voeding en drank, de bouw en automotive, die veel facturen uitsturen. Kmo’s kunnen ons platform gemakkelijk integreren in hun systemen. Voor grote bedrijven werken we een oplossing op hun maat uit.”

Hoe maakt het bedrijf het verschil? “In tegenstelling tot andere oplossingen werkt Risolto op individueel niveau. Elke debiteur is anders en moet dus ook anders worden benaderd over zijn factuur. Een extra troef is de proactieve kracht van ons platform. Het vertelt je hoe je met je klant moet communiceren om hem een betere klantenervaring te bieden en achterstallige betalingen te vermijden.”

Krijgt de onderneming externe steun? “Via twee kapitaalrondes konden we in totaal 1,3 miljoen ophalen bij externe investeerders”, zegt medeoprichter Joannes Verbeke. “Daarnaast kunnen we terugvallen op de steun en de expertise van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio) en van de accelerator imec.istart. En dan is er nog de hulp van een businessangel die een jarenlange ervaring heeft in debiteurenbeheer.”

Voor welke uitdagingen staat Risolto nog? “Veel bedrijven bevriezen hun budgetten vanwege corona. Dat is jammer, want investeren in een goed en effectief debiteurenbeheer is crucialer dan ooit. Ook de vrees voor digitalisering blijft vaak nog een drempel. Lang niet elk bedrijf weet dat een digitale aanpak net leidt tot een persoonlijke service en een betere klantenbeleving.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content