De shock vermijden is goed, maar je kan verder gaan dan dat...

Veel bedrijven in de energiesector zien het nut in van Bill shock prevention. Het zorgt er niet alleen voor dat klanten minder voor verrassingen komen te staan, het draagt ook bij aan de customer experience. Maar daar hoeft het niet te stoppen.

Ondanks de waarschuwing over hoger verbruik zullen er nog steeds klanten zijn die de melding niet ontvangen of over het hoofd zien. Dit kan er alsnog toe leiden dat de rekening hoger is dan verwacht en er achterstallige betalingen ontstaan. Ook dit kan vermeden worden.

Je kan de communicatie met je klant ook op een intelligente manier voeren. Dat zorgt ervoor dat alle communicatie omtrent de factuur bij die specifieke klant terecht komt op de manier die voor die klant het beste werkt. Concreet wil dat zeggen via het kanaal dat hij of zij het meeste checkt. Op het tijdstip dat de hoogste kans op lezen voor een klant geeft en met een persoonlijke boodschap die voor elk individu anders is. Zo doe je niet enkel aan Bill shock prevention maar aan Debt prevention omdat je de klant stuurt richting een tijdige betaling met focus op customer experience.

 

Vermijd schulden via communicatie

Om het betaalgedrag van klanten te gaan sturen en in te schatten kan je best beginnen met het communicatiegedrag van klanten in kaart te brengen. Op deze manier kunnen Artificial Intelligence algoritmes alvast een inschatting maken van het betaalgedrag van een klant.

Het is dus opportuun om vanaf het begin, namelijk de onboarding communicatie van een klant zijn of haar gedrag in kaart te brengen. Zo meet je de hele stroom van het communicatiegedrag: van eerste mail tot betalingsherinnering. Deze inzichten vormen de gouden basis voor optimalisatie in het facturatie- en invorderingsproces. Je kan de hele communicatie afstemmen op het gedrag van een individuele klant om er zo voor te zorgen dat hij of zij snel betaalt.

Interesse in het automatiseren en personaliseren van jouw facturatie- en invorderingsproces? Neem nu vrijblijvend contact op met Risolto en vraag een Digital Maturity Assessment aan zodat ook jouw debiteurenbeheer geoptimaliseerd kan worden.