Het pakket van jouw klant is helaas te laat.
Maar de factuur was toch op tijd?

Het is weer zover. De leveringsdiensten van B-post, maar ook van Bol.com en vele andere bedrijven kunnen de drukte niet aan. Deze keer komt het door dagen zoals Black Friday en Cyber Monday. Hierbij geven vele retailers en e-commerce sites aantrekkelijke kortingen en doen de online verkopen dus stijgen. En meer online verkoop is gelijk aan, je raadt het al, meer pakjes die bezorgd moeten worden. Maar waarom is dat zo hot topic?

 

Digitaal, de klant en de vereisten.

Het te laat toekomen van je pakket is de dag van vandaag een doodzonde bij de consument. Wanneer je als bedrijf niet op tijd en gratis kan leveren, dan heb je afgedaan. Dit is één van de kenmerken van de digitalisering. Consumenten verwachten steeds meer van jou als bedrijf! Het blijft niet alleen bij levertijden. Het moet tegenwoordig vooral snel, van goede kwaliteit en persoonlijk zijn. Ook dat persoonlijke lijkt voor veel bedrijven toch een struikelblok.

Digitaal en persoonlijk dat gaat toch niet samen? Daar zijn de meesten onder ons fout. Veel bedrijven gaan ervan uit dat hoe meer ze digitaliseren hoe minder ze persoonlijk contact met de klant hebben. Maar daar gaan ze dus de mist in. Digitalisering is net een opportuniteit voor personalisatie die anders zelfs niet mogelijk zou zijn. Omdat je met jouw klantenbestand communiceert op een digitale manier, kan je ook een rijkdom aan data verzamelen. Uit deze data kan je dan leren wie je klanten écht zijn en hoe je ze het beste kan benaderen.

Dit is waar we als maatschappij naartoe gaan. Alles zal meer digitaal gaan verlopen en de verwachtingen van de consumenten zullen bepalen wie blijft en wie niet. Wij voorspellen dat het pakjesprobleem niet van tijdelijke aard is, maar een fundamenteel onderdeel is van de digitalisering. Steeds meer mensen zullen online gaan bestellen en snelle, correcte en goede service verwachten. Pakjesdiensten zullen dus dringend de denkoefening moeten maken hoe ze dit in de toekomst zullen gaan opvangen.

Ben jij er klaar voor?

Maar ook jij als bedrijf moet nagaan hoe jij hierop zal gaan inspelen. Als ook jouw klanten nu hun pakketje mislopen, hopen we dat ze op zijn minst toch hun factuur op tijd kregen en liefst nog met een aangepaste boodschap! Want ook bij het facturatieproces gelden deze regels. Consumenten willen facturen tijdig, correct en op een persoonlijke manier ontvangen. Dit draagt niet alleen toe tot de klantenbeleving maar stimuleert ook tijdige betalingen.

Digitalisering, ook in facturatie!

Ook bij facturatie is digitalisering in sneltempo aan een opmars bezig. Klanten willen hun factuur graag per SMS op zaterdag, maar via mail op een Maandag. Ze willen liefst de factuur zo snel mogelijk ontvangen op de manier die voor hen het beste uitkomt. Kortom ze willen zo weinig mogelijk moeite doen om hun betaling te voltooien. Daarenboven willen ze ook het gevoel krijgen dat je ze waardeert als klant. Daarom is benadering op een persoonlijke manier zo belangrijk, ook bij facturatie.
Het is dus aan jou als bedrijf om hiervoor te zorgen.

De digitalisering geeft ons hier toch wel mooie kansen. Als bedrijven kunnen we onze klanten ook gaan benaderen op de manier die hen het beste aanzet tot tijdige betaling. Op deze manier krijgen we een veel gezondere cashflow en kunnen we verdere stappen vermijden. Dat is win-win toch?

Wat kan jij doen?

Kortom de pakjesdiensten zullen moeten werken aan het leveringsprobleem, maar jullie kunnen het facturatie probleem alvast oplossen. Zoek een partner die je facturen op tijd, correct en persoonlijk bij de klant krijgt en haal er anno 2020 je voordeel uit!