Blog Klantbeleving

Client Experience

Multichannel & templates: alle wegen leiden naar Rome.

Maar niet iedereen verkiest dezelfde route.

Naast de juiste templates & het juiste moment, is ook het juiste kanaal een beslissende factor om uw klanten aan te sporen tot betaling.

We merken dat het juiste kanaal de bereidwilligheid om te luisteren naar de boodschap verhoogt, maar ook impact kan hebben op hoé de boodschap ontvangen wordt. Een eenvoudig voorbeeld is een sms met betaallink: waar een millennial dit al snel een makkelijke en vlotte manier van betalen vindt, heeft een boomer misschien liever een ‘betrouwbaar’ overzicht met betaaloptie via mail.

Communicatie als oplossing

Waar dit bijvoorbeeld sterk naar voor komt, is bij de energiesector. Een energieleverancier heeft klanten van verschillende leeftijden, met verschillende socio-economische situaties. Waar de een liefst zo weinig mogelijk wordt lastiggevallen met facturatie, heeft de ander liever een gedetailleerd overzicht. 

En in sommige gevallen maakt een telefoontje wel degelijk het verschil: waar een klant vast zit met vragen rond de factuur of de betaling ervan, kan een telefoontje letterlijk de doorslag geven in een stap richting een oplossing

Zeker bij complexere facturen kan telefonische duiding soms uw klant ondersteunen om over te gaan tot actie. Bovendien zet u zo maximaal in op klantbeleving, want zelfs klanten drempelvrees ervaren bij de cijfers, vaktermen en kleine letters op een factuur, kunnen zo aangesproken & geholpen worden. 

Bovendien hebben we uit ervaring geleerd dat van het begin het correcte kanaal selecteren leidt tot een kostenverlaging: want de klanten die goed reageren op een sms of mail, hoeft u geen brief te sturen of op te bellen. Reden te meer om uw verschillende communicatiekanalen zo efficiënt mogelijk te benutten.

Hoe kiest u dan het juiste kanaal?

Ook daar biedt Risolto een antwoord. Onze AI leert uit ervaring welk kanaal het beste werkt voor welk type klant en doet op basis daarvan een voorstel. Zo focust u op een persoonlijkere communicatie, die tegelijkertijd kostenbesparend is: We zetten maximaal in op de kortste weg naar een oplossing. 

Onze adviseurs bieden een overzicht van alle verschillende kanalen, hun prijs en bijkomende opties, waardoor u in alle transparantie uw communicatiestrategie op punt kan zetten.