Blog Banner

Tijdswinst

Slimme automatisatie: meer dan een modewoord.

Klassieke automatisatie bestaat al een tijdje en heeft altijd al de gemoederen beroerd. Voorstanders zien het vaak als een manier om repetitieve taken sneller gedaan te krijgen. Tegenstanders zien het soms als een manier om mensen te vervangen door ‘machines’. 

Inmiddels is al gebleken dat automatisatie een bondgenoot kan zijn voor de werknemer, waarbij de automatisatie de werknemer niet vervangt, maar ondersteunt & versterkt. Hoe goed die symbiose werkt, is afhankelijk van de automatisatie zelf, en hoe doordacht die wordt uitgevoerd.

Klassieke versus slimme automatisatie.

Klassieke automatisatie bestaat al een tijdje, en werd in het verleden vaak in een bepaald deel van het opvolgingsproces geïmplementeerd, om vervolgens op hoge snelheid bepaalde handelingen uit te voeren. Dit alles is goed en wel, maar het menselijke team dat verderop in de lijn zit, moet in dat geval op een hoog tempo deze handelingen bijbenen.

Een praktisch voorbeeld is automatisatie in facturatie of boekhoudprogramma. Betaalreminders worden in 1 massale batch doorgestuurd, wat efficiënt is voor de gebruiker die ze verstuurt, maar dit creëert stress en een heuse time crunch voor de rest van uw team. Zij moeten op hoge snelheid de inkomende respons van uw klanten beantwoorden. 

Vanuit de filosofie dat automatisatie de werknemer ondersteunt & versterkt, zet Risolto in op slimme automatisatie. Zo worden onze uitgaande communicaties gespreid gepland & uitgevoerd, zodat uw team de tijd krijgt om alle feedback op een comfortabel tempo te verwerken.

Automatisatie met Risolto.

Onze Risolto AI neemt het uitvoeren van bepaalde herhaaldelijke taken op zich: zoals mails inplannen, herinneringen sturen, smssen opstellen, betaallinks en overzichten opsturen, … De tijd die hierdoor uitgespaard blijft, kunnen uw medewerkers inzetten om hun unieke skills beter te benutten.

Bovendien worden onze acties op een intelligente manier gekozen en ingepland, voor optimaal resultaat. Waar klassieke automatisatie alle acties gelijk maakt voor de ontvanger, werkt slimme automatisatie op een veel persoonlijker niveau. Zo kiest Risolto per klant het efficiëntste kanaal (e-mail, sms, brief, …) en wordt de actie gepland op een moment dat de klant er open voor staat. Bovendien leert onze AI uit het betaalgedrag van de klant, en wordt de opvolging op die manier nog persoonlijker afgesteld.
Een praktisch voorbeeld: Wanneer Risolto merkt dat een bepaalde klant pas betaalt bij de tweede reminder, stelt ons systeem voor om de tweede reminder een paar dagen vroeger te sturen om zo uw DSO te verminderen. Als u dat verkiest kan u zelf ook met tags werken, waardoor u zelf kiest voor het beste herinneringstraject voor uw klant.